自閉症の僕が跳びはねる理由【THE REASON I JUMP】の「2.大きな声はなぜ出るのですか?」(p14〜15)【Why do people with autism talk so loudly and weirdly?(p21-22)】を読みました。

自閉症の人に接したことはないのですが、NHKの放送で直樹さんの様子を見て、こういう人と街で出会ったら困惑するだろうと思いました。

反射的にやってしまうということなのですね。止めようとしても止められない。

【p21】
A reflex reacting to what? To what I've just seen, in some cases, or to some old memories. When my weird voice gets triggered, it's almost impossible to hold it back - and if I try, it actually hurts, almost as if I'm strangling my own throat.

I'd be okay with my weird voice on my own, but I'm aware that it bothers other people. How often have the strange sounds coming out of my mouth embarrassed me nearly to death? Honest, I want to nice and calm quiet too!

止めようとなんかしていないのだと思ってました。周りの人を困らせているなんて気づいていないんだと思ってました。恥ずかしいなんて分からないんだと思ってました。ごめんなさいね。

実は私も、恥ずかしい思いをした時のことをふと思い出して、思わず変な顔をしてしまったり奇声を上げてしまうことがあります。ただ、公衆の面前では何とか自制できているに過ぎません。家で一人でいる時は、そういう妙なことをすることがあります。父もそういう癖があるようです。

何かが、ほんのちょっとだけ違っているだけのようです。

《インデックス》